Dla kogo alternatywa?

Rozsądny marketing

Bycie rozsądnym w marketingu ma wielkie znaczenie, ponieważ mówimy o sporych pieniądzach. Niestety, ale mnóstwo firm korzysta tylko i wyłącznie ze sprawdzonych sposobów na reklamę. Naszym zdaniem to strata nie tylko czasu co pieniędzy. Dzisiaj reklama w telewizji może kosztować nawet pół miliona złotych na co nie stać 99% naszego społeczeństwa. Rozsądny marketing to w skrócie szukanie alternatyw dla czegoś sprawdzonego. Przykładowo takim rozwiązaniem będzie wypuszczenie balona z helem nad miastem za 1000 złotych, niż wydawanie 100 000 złotych na spot reklamowy, który dotrze do tej samej ilości osób co balon reklamowy. W tym artykule postaramy się przedstawić Wam kilka alternatywnych form marketingu, które z pewnością znajdą zastosowanie wśród młodych oraz średnio doświadczonych przedsiębiorców. Zachęcamy do lektury.

Czym jest rozsądek?

Mówi się, że zdrowy rozsądek to umiejętność odpowiedniego podejmowania decyzji. W kwestii reklamy ma to wielkie znaczenie, bo aż 50% firm jako swoją pierwszą reklamę wybiera coś standardowego, sprawdzonego. Niestety, ale zazwyczaj pierwsza reklama nie odrabia nam się w kilka dni, a zaledwie tygodni. Jak dopiero rozpoczynamy naszą przygodę z biznesem, to chcemy jak najszybciej dotrzeć do klientów i zacząć zarabiać. Jeśli kierujemy się zdrowym rozsądkiem, to prawdopodobnie znajdziemy wiele alternatyw dla popularnych form reklam.

Ile możemy wydać?

Nie chcemy nikomu przygotowywać tabel z sumami pieniędzy, jakie można wydać na reklamę w momencie rozwijania biznesu. Uważamy jednak, że suma 200 złotych miesięcznie nie jest majątkiem, więc mniej więcej tyle powinna wydawać nowa firma na rynku. 200 złotych miesięcznie na reklamę nie jest dużym wydatkiem. Wystarczy, że wejdziecie teraz Państwo na kilka popularnych stron agencji marketingowych i spojrzycie na ich oferty. Jeśli już to kiedyś robiliście to wiecie, że za 200 złotych miesięcznie trudno zyskać klientów i trudno rozwijać swój biznes.

Za 200 złotych miesięcznie można mimo wszystko zrobić coś innowacyjnego. Bardzo fajnym przykładem będzie rozdawanie czegoś ludziom. Do tej pory najpopularniejszą formą „rozdawania” było wręczanie ulotek. Do dzisiaj zresztą jest to bardzo popularna forma reklamy. Niestety, ale ulotki już dawno straciły swoją moc. Lepszym pomysłem będą krówki reklamowe. Czym są krówki z nadrukiem? To zwykłe cukierki, ale zapakowane w przygotowane przez nas wcześniej opakowania. Gdy zakupimy kilogram takich krówek i przygotujemy je odpowiednio, to w ciągu jednego dnia uda nam się rozdać je nawet 1000 osobom! Średni koszt zakupienia kilograma cukierków to wydatek 15 złotych. Krówki kosztują do 20 złotych za kilogram. Są dosyć ciężkie, dlatego w kilogramie znajdziemy zaledwie 100 sztuk cukierków. Mimo wszystko jeśli dobrze przeprowadzimy naszą kampanię, to istnieje spora szansa na to, że odniesiemy sukces. Krówki z logo są popularną formą reklamy w USA oraz w Niemczech. Tam od dawna nie ma ulotek reklamowych. Ludzie wolą otrzymać coś, co będzie można zjeść a nie tylko czytać.

Fajne są też lizaki reklamowe, ale one trafią bardziej do dzieci. Na szczęście dzieci mają to do siebie, że mogą przekonać rodziców niemal do wszystkiego. Jeśli dziecko zauważy darmowego lizaka, to z pewnością przekona rodzica do jego zabrania. Rodzic rozpakuje dziecku lizaka, a sam schowa opakowanie do kieszeni. W domu będzie chciał je wyrzucić do kosza, ale wcześniej przyglądnie się napisom na opakowaniu. Naszym zdaniem to zdecydowanie najlepsza forma marketingu w przypadku małych firm.

Ile teoretycznie oszczędzamy?

Teoretycznie na reklamie możemy zaoszczędzić sporo pieniędzy i nie tracić przy tym niczego. Jeśli zdecydujemy się na kampanie cukierkowe, to z pewnością odniesiemy sukces. Podobnie będzie zresztą z innym trikiem marketingowym o którym niestety nie jest ostatnio zbyt głośno. Mowa oczywiście o balonach reklamowych. Balon reklamowy to nic innego jak wielka powierzchnia reklamowa. Taki balon można wypuścić nad miastem i czekać na efekty. Jeśli w mieście mieszka milion mieszkańców, to prawdopodobnie nasza reklama trafi do aż 30% tych ludzi. To nam daje 300 000 wyświetleń naszej reklamy. Gdybyśmy chcieli wykupić spot do 300 000 odbiorców reklamy musielibyśmy zapłacić telewizji prawie 100 000 złotych.

Na reklamach alternatywnych teoretycznie oszczędzamy grubo ponad 90% pieniędzy. Jeśli na alternatywę wydajemy 1000 złotych, to prawdopodobnie oszczędzamy 8 tysięcy złotych.

Dla kogo alternatywa?

Nie oszukujmy się – gdybyśmy mieli dzisiaj milion złotych na reklamę, to z pewnością wybralibyśmy telewizję. Niestety, ale większość z Was takich pieniędzy nie ma, dlatego dla Was najlepszym wyjściem będzie reklama alternatywna. Ze statystyk wynika, że każda forma reklamy przynosi skutek, ale marketing alternatywny gwarantuje większe zainteresowanie. Mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu raz na zawsze zrozumiecie, że na reklamie naprawdę można zaoszczędzić.